tisdag 28 oktober 2008

Vintern är snart här..

Nu det sista har det varit fokus på att få ordning på vinden och allt vad det innebär. Vi har ett FTX ventilationssystem som komplement till vår luft-vatten värmepump och kamin. Det är detta som vi har hållit på att installera, dragit luftkanaler för till och från luft och kopplat ihop hela systemet. Vi har även hållit på att tejpa igen alla småhål och skarvar i plasten så att det är helt tätt. Detta för att vi äntligen skulle få dit lösullsisoleringen på vinden så att inte värmen går rakt ut genom taket. I fredags kom gubbarna och sprutade lösullen. Skulle varit 40 cm men vi köpte till lite extra så nu har vi ca 55 cm tjockt lager isolering på vinden och det märks skillnad vill jag lova! Nu är det varmt o gott här i huset så nu kan vintern o kylan komma!

2 kommentarer:

Familjen Eriksson sa...

Var inte oroliga om det låter som en mindre orkan i alla ventiler när ni sätter igång FTXen. När injusteringskillen gjort sitt jobb så blir det mycket bättre.

Jag trodde allvarligt att jag skulle vara tvungen att slänga ut hela manicken när vi satte på våran men nu funkar det bra. (fast jag sätter på lågläget på natten för jag är extremt ljudkänslig när jag ska somna)

Helen och Andreas sa...

Vi har redan satt igång FTXen och haft den igång i en vecka, hör ingenting och har aldrig gjort. Vi har 4 ljuddämpare och isolerat alla rör så det kommer nog inte vara något problem.